Få klädesmärken har en så intressant historia bakom sig som Lacoste. Det som började med en vadslagning inom tennisvärlden blev till slut en blomstrande tid inom modeindustrin. Det populära märket i symbol av en krokodil klär nu miljontals av plagg och accessoarer världen över.
Året är 1933 och fransmannen René Lacoste har efter en mångårig tenniskarriär på toppen lagt av och grundar sitt klädmärke Lacoste, inriktat till främst tennisspelare med siktet på att erbjuda moderna klädesplagg med hög kvalité. Det klassiska plagget många förknippar med just Lacoste är just den förstfödde bomullströjan med krage prydd med den gröna märkesloggan i form av en krokodil.
Symbolen av en krokodil begrundas i den vadslagning René gjorde med en god vän om att en vinst i en finalmatch i Davis Cup skulle resultera i en väska gjort av krokodilskinn. Trots att René vann denna match fick han aldrig väskan, men han fick däremot en krokodil in broderat i sin tenniströja. Detta blev väl omskrivet i media och krokodilen blev därmed en självklar logga när klädmärket äntrade modeindustrin på 1950-talet.
Från smalt till brett
Till skillnad från många andra klädesmärken så var Lacoste främst inriktat till män. Enkelt förklarat så var det främst män som utövade tennis under klädmärkets grundande och just pikétröjan som är det mest klassiska klädesplagget var heller inte vanligt hos kvinnor. Nu för tiden har detta givetvis förändrats och Lacoste är ett mycket populärt val hos kvinnor i hela världen.
Idag har Lacoste breddat sitt sortiment för både män och kvinnor. Detta syns inte enbart inom klädesplagg utan också i form utav bland annat parfymer och skor. Då det finns en talande historia bakom krokodilmärket är det inte allt för känt att René Lacoste grundade företaget med inriktning på tennis då det i nutid finns kollektioner anpassat till olika slags livsstilformer.
Bevarande originalitet
Att märket blivit både igenkänt inom sport och trend talar för en utökad marknad där kvalité, komfort och stil kombinerats. Trots Lacostes stora utveckling sedan 1933 värnar de om märkets signatur, pikétröjan, och då de även är medvetna om att det är viktigt att ligga på topp och förnya sig så är märkets originalitet och ursprung en viktig del för att inte förlora dess nisch.